Wijze raad
Nog steeds is het niet gelukt om afspraken te maken over de levering van een nieuw bed. In de afgelopen weken was ik meerdere keren langs de beddenwinkel gelopen, maar trof steeds de zaak gesloten aan. Diverse keren heb ik gebeld met de eigenaar, maar kreeg steeds de voicemail. Terugbellen gebeurde nooit. Later kreeg ik ook niet eens meer de voicemail, maar werd na een minuut de oproep verbroken. Drie e-mails heb ik gestuurd naar de eigenaar van de beddenspeciaalzaak, eerst met het verzoek om contact met mij op te nemen over de levering, vervolgens met het voorstel om de aankoop te ontbinden en tenslotte met de eis van terugbetaling van het reeds betaalde aankoopbedrag. Op geen enkele mail kwam een antwoord.
Ondertussen waren er twee maanden verstreken na het eerste bezoek aan de winkel en de bestelling van een nieuw bed bestaande uit een matras en een bedbodem. Inmiddels beschouwde ik het betaalde bedrag als een verliespost en stond op het punt om in een andere winkel een bed te gaan kopen. Toevalligerwijs ontdekte ik het bestaan van de wetswinkel, waar men gratis juridisch advies kon geven. Heel dicht bij mij in de buurt, in een bibliotheek filiaal houdt men iedere zaterdagochtend spreekuur met vrije inloop. Op de eerstvolgende zaterdag meldde ik in de bibliotheek bij het kamertje waar de mensen van de wetswinkel zitting hielden. Tot mijn verrassing was ik de eerste ‘patiënt’ en ik werd ontvangen door een dame en een heer waarvan ik vermoedde dat ze studenten in de rechten waren. Ik deed mijn verhaal en het enige bewijsstuk wat ik had, was de onleesbare kopie van het handgeschreven bestelformulier. Toevalligerwijs was één van deze studenten ook aan het winkelen geweest voor een nieuw bed voor een familielid en kwam ook langs bij de betreffende beddenspeciaalzaak en hem was het ook opgevallen dat de winkel voor onbepaalde tijd gesloten was. Men nam mijn verhaal serieus en maakte uitgebreide aantekeningen. Mijn vragen waren:
Hoe kan ik een concrete datum voor de levering van het matras en de spiraalbodem krijgen?
Indien dit niet mogelijk is, hoe kan ik de koop ontbinden en mijn geld terugkrijgen?
Binnen twee weken kon ik een advies per e-mail tegemoet zien. Hoopvol verliet ik de spreekkamer in de bibliotheek en was tevreden dat ik iets in het werk gezet had om mijn gelijk te krijgen. Nog steeds lijkt het me beter om de naam en de locatie van de bedoelde beddenspeciaalzaak onvermeld te laten.
(Afbeelding van Mohamed Hassan via Pixabay)
Dit is een vervolgverhaal, klik op volgende voor het verdere verloop
<< vorige . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . volgende >>